Groot onderzoek bij ’t Z-je in het voorjaar van 2018

Een studente pedagogiek heeft voor haar afstuderen (bachelor) een onderzoek verricht naar de tevredenheid van ouders over ’t Z-je, allround studiecoach.

Hieronder de uitslagen en enkele reacties.

  1. De algemene indruk van ’t Z-je als organisatie

Zeer goed : 30%

Goed          : 56%

Voldoende: 14%

  1. De algemene indruk van de begeleider van de leerling

Zeer goed  : 34%

Goed          : 62%

Voldoende: 4%

 

  1. Enkele reacties over de communicatie met de begeleider:
  • Goed bereikbaar en duidelijk
  • Regelmatig overleg over inhoud begeleiding en gang van zaken thuis
  • We houden elkaar op de hoogte van de begeleiding van onze dochter. Wat erg prettig is. We bespreken ook een eventuele andere aanpak
  • Ze snapt dat hij anders in elkaar zit
  • Professioneel
  • Er wordt altijd zeer snel en uitgebreid geantwoord
  • Duidelijk over de mail
  • De lijnen zijn kort. Ons kind staat centraal in de communicatie. Er is duidelijkheid er wordt nergens om heen gedraaid
  • Reageert en bespreekt het ook met ons kind
  • Zij is duidelijk, beleefd en probleemoplossend gericht. Top.
  • De communicatie is duidelijk en als ik pijnpunten aankaart, wordt daar direct actie op ondernomen
  1. 58% van de ouders helpt thuis ook nog met o.a. de volgende zaken
  • Mobieltje opbergen en beginnen!
  • Mentale coaching maar ‘t Z-je in de hoofdrol laten
  • Mijn kind heeft zelf gevraagd of hij op huiswerkbegeleiding mocht. Hij vindt het niet fijn als ik me ook met zijn huiswerk bemoei. Dat doe ik daarom alleen als het echt noodzakelijk is.
  • Als het op de planning staat overhoor ik en doe ik dingen samen
  • Niet actief uitleg geven of overhoren, maar wel vragen hoeveel huiswerk er is en wat hij nodig heeft om het te kunnen maken / leren.
  1.  Dit waren enkele reacties op de vraag of uw kind op zijn plek is bij de begeleider:
  • Ze gaat met plezier naar huiswerkbegeleiding
  • Hij vind het fijn om er te zijn
  • Haar cijfers zijn beter, ze neemt tips van haar begeleider thuis over
  • Ze gaat er graag naar toe en komt altijd met een goed gevoel en humeur thuis.
  • Vanaf het eerste leerjaar is dit zijn vertrouwde plekje op de grote school.
  • Hij vertrouwt haar
  • Sluiten goed op elkaar aan gaan eens per maand op stap op zaterdag om te praten en zelfvertrouwen te vergroten
  • in het begin was er veel weerstand maar de begeleider heeft het kunnen keren en nu gaat hij met plezier
  1. Hier enkele reacties op de vraag of de begeleiding aansluit:
  • Resultaten speken voor zich. Hoge mate van zelfstandigheid aangeleerd in plannen en leren. Dit in een prettige leeromgeving. Er is altijd laagdrempelig contact met de begeleider mogelijk.
  • Hij krijgt er voldoende handvatten om goede cijfers te halen. Dat dat niet altijd lukt, ligt aan zijn eigen inzet.
  • De begeleiders zijn erg flexibel, denken mee. Onze zoon is in ieder geval 4 uur per week geconcentreerd bezig
  • Cijfers gaan omhoog
  • We wilden meer ondersteuning voor onze zoon van een ander dan van ons en dat gaat prima zo.
  1. Er waren best wat ouders voor het houden van de zg 10 minuten-gesprekken. We gaan hierover brainstormen en wie weet wat het nieuwe schooljaar brengt.

Als laatste mooie waardering kregen we een rapportcijfer van 8,6!

En 79,7% zouden absoluut, zonder twijfel, ons aanraden aan anderen.

We zijn dankbaar en trots op dit resultaat.

 

Complimenten en beoordelingen door leerlingen, ouders, onderwijsinstellingen en relaties

“Hallo Sanne, T. is geslaagd met een hele mooie cijferlijst. We zijn heel trots op haar. Ik wil jou van harte bedanken voor alle inzet die je hebt gepleegd om onze dochter bij te staan, te motiveren en te onderwijzen. De steun die ze ontving maakte dat ze uiteindelijk ook op eigen benen ging staan. Bedankt!”

“Beste Sanne. S. is geslaagd en daar zijn we super blij mee. Graag willen we jou en je team bedanken voor de afgelopen jaren. Zonder jullie hulp had S. zijn havodiploma waarschijnlijk nooit gehaald. Jullie wisten hem altijd te motiveren en hij kwam graag naar jullie toe. Ondanks onze aanmelding voor een ‘zetje’ in de tweede klas, is dit een flinke duw in de juiste richting geworden de afgelopen jareen. Jullie hebben S. meer geleerd dan leervaardigheden en structuur, jullie hebben hem vooral geleerd zijn eigen pad te bewandelen en zijn eigenwaarde te vergroten. Jullie waren het luisterend oor wat hij thuis soms even niet kon vinden en soms de strenge dwingende ogen die hij zo hard nodig had. Duizend maal dank voor alles!! We gaan deze hulp missen.”

Dag Anneke, Sanne en het hele team van het Ztje,

Zoals jullie weten is onze M geslaagd!
Wat zijn wij blij en super trots op deze geweldige prestatie!
Mooie eindlijst, zonder onvoldoendes!

Jullie hebben hier een enorm aandeel in gehad.
En ja, ze moest het zelf doen, maar jullie eindeloze geduld en
support heeft haar geholpen om deze eindstreep te halen.

Ze ging altijd met zoveel plezier naar jullie toe en kwam altijd
opgewekt terug. Koester daarom jullie mooie concept en team.
Immers, de mens (jullie) maakt in deze het verschil.

Anneke, ik weet nog als de dag van gisteren jouw bezoek hier aan huis.
Voorzichtig polsten we het MBO bij M. Was niet bespreekbaar.
Daarom extra gaaf dat ze haar doel heeft bereikt.
Waar een wil is, is klaarblijkelijk dus een weg….

Wij willen jullie ontzettend bedanken voor alles wat jullie voor
M betekent hebben. Dit in alle opzichten. Van studie begeleiding,
leren met plezier, luisterend oor, planning, focus etc. Dit heeft een mooie
boost gegeven aan haar persoonlijke ontwikkeling.
Daar zijn we dankbaar voor!

Wij wensen jullie heel veel succes met alles en zullen ’t Zetje waar mogelijk promoten!

Marjo, trotse moeder van M.

“Gelukt! K. heeft zijn diploma behaald. Het was een lange weg voor hem, maar het is hem gelukt! Wij zijn supertrots op hem.
Dit heeft hij ook dankzij jullie hulp en steun bereikt, heel veel dank daarvoor,
Moeder van K.”

Lieve Sanne,
Ik ben heel blij met je geweest het afgelopen jaar. Wat hebben wij veel geleerd samen zeg!
Elke keer weer tot half 6, tot jij zei ‘kom we gaan naar huis’. Maar wat heb ik toch vaak gedacht ‘wat moest ik toch zonder Sanne?’
Wat is daar toch wat goeds uit gekomen uiteindelijk zeg.
Mavo 4 examenjaar, here we come.
Zonder jouw steun en hulp had ik nooit zo ver kunnen komen. De reddende engel in nood.
Volgend jaar weer? Zou gezellig zijn, lieve groetjes en een dikke knuffel A.

“Voor leerlingen die moeite hebben het studietempo en met het organiseren van huiswerk, is ’t Z-je een uitstekende oplossing. Hier wordt uw kind of pupil met liefde en aandacht vakkundig begeleid.”
Dick Hofman, Vlaardingen webmaster

_______________________________

“Ik heb bij ’t Z-je gezeten voor rekenen op 3F niveau. Ik had niet zozeer inhoudelijk hulp nodig maar meer soms met inzicht en qua doorzetting in het werk. Ik vond bij ’t Z-je erg prettig dat je individueel hulp kreeg wanneer dit nodig was, wanneer dit niet nodig was kon je gewoon aan de slag met je huis/oefenwerk. Dan zat je ook niet steeds te wachten tot iemand je kwam helpen, dan ging je zelf gewoon verder. Wanneer je wel hulp nodig had, was er altijd wel iemand die jouw vraag goed kon uitleggen of beantwoorden.

Er werd voor mij persoonlijk gekeken waar mijn probleem lag, zo kwam ik erachter dat mijn probleem niet lag in het niet begrijpen van het rekenen maar meer in het chaotisch zijn van het oplossen van de sommen. Iedereen wordt persoonlijk gescreened op zijn/haar probleem. Wat ook helpt is dat Anneke letterlijk controleert of je wel je werk aan het maken bent, zonder dat je daar een fun uurtje van maakt.

Als iemand hulp of extra uitleg nodig heeft op een bepaald vakgebied en daarbij andere uitlegtheorieën of geduld bij nodig heeft, adviseer ik zeker diegene om bij ’t Z-je te komen. Het biedt jezelf rust in je hoofd en vordering van je leervermogen/prestaties.

Ik ervaarde het als heel leuk en gezellig om naar het ’t Z-je te komen elke maandagavond of zondagmiddag. Ik ben zeker geholpen en de resultaten die je terug krijgt zijn echt geweldig. Toen ik geslaagd was voor mijn examen kreeg ik een mok en een stuk taart. Hoe lief!

Veel succes met je huiswerkbegeleiding.

Pascale Kuiters (toen 21 jaar)

_______________________________

  1. Wat vond jij het prettigst bij ’t Z-je (afgezien van ’t koekje en de limonade)?

Dat er altijd even tijd voor je wordt gemaakt en dat ze me op welk vlak dan ook kunnen helpen met dingen.

  1. Waar ben jij het meest mee geholpen bij ’t Z-je?

Met mijn stage opdrachten, opdrachten voor school en rekenen. Bijna alles dus.

  1. Wat zou een reden zijn dat iemand voor ’t Z-je moet kiezen?

Als je extra hulp wilt bij je opleiding, omdat het veel of lastig voor je is.

  1. Mijn ouders voegen toe:

Mijn ouders zijn erg blij met het ’t Z-je, omdat ik hier de extra hulp krijg aangeboden waardoor het goed blijft gaan op mijn opleiding.

Review door Demi, leerling bij ’t Z-je

_______________________________

“Ten eerste vond ik het vooral fijn dat ik altijd een ‘stok achter de deur’ had. Op een gegeven moment raak je ongemotiveerd om je huiswerk te doen en doe je het gewoon niet meer. Bij het ’t Z-je deed iedereen het, dus waarom jij niet? Daarom werd dat heel makkelijk en was het voor mij geen probleem meer om mijn huiswerk te maken. Ten tweede was het heel fijn bij het voorbereiden van toetsen. Ik maakte altijd een planning met Anneke of één van de andere begeleiders en we hielden daarna samen bij of ik op schema liep. Maar naast het maken van een schema werd ik ook geholpen bij onderwerpen die ik niet snapte. Zo was er altijd wel iemand die mij uit kon leggen wat ik niet begreep. Ik denk dat ik dat ook fijn vond aan ’t Z-je, omdat je met allerlei andere leerlingen zit. Dus ook zij konden je helpen met je ‘probleem.’

Ik denk dat ik het meest geholpen ben met de vakken waar ik moeite mee had, zoals aardrijkskunde en niet te vergeten de motivatie die ik verloor.
Voor mij is het nu voor zelfsprekend dat ik iemand ’t Z-je zou adviseren, omdat ik weet wat ik eraan heb gehad. Wat ik hierboven al heb gezegd, is het voor mij vooral de stok achter de deur geweest.”

Maud Valstar, oud-leerling